Fossefallet diskusjon

Velkommen til Fossefallet Supporterklubb sitt diskusjonsforum!
Dato/klokkeslett: 20.08.2017 13:43

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 733 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 49  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 22.04.2007 03:21 
Avlogget

Cantona skrev:
Magnus skrev:
Kanskje er 3600 for lavt. Men alt over 9000 må være for høyt når langt større byer i Tippeligaen bygger nye anlegg på 12000. Men man blir jo litt motløs når serieåpning trekker 1000 og lokalderby mot Moss under 2000. Da virker ikke 3600 fryktelig lite - men fryktelig mye!!

Skien og Sarpsborg er jevnstore byer. Odd Grenland bygger stadion med kapasitet på 13000.

Skien og Sarpsborg er riktignok jevnstore byer, men Odd er i større grad et fylkes/regionslag for hele Telemark. (dog med noe konkurranse fra Pors og Notodden)

Jeg tror forøvrig at stadion med 8-9000 og utbyggingsmuligheter til 12-14000 vil være fornuftig.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 22.04.2007 11:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Er klar over at Odd og FKSS har ulike posisjoner i sine respektive regioner. Odd og Pors fikk begge vedhenget Grenland i sine klubbnavn etter at samarbeidsavtalen dem i mellom ble inngått. Investorene i Odd spytter også noen kroner inn i Pors, og klubben er vel nærmest å regne som en farmerklubb. Om den jevne Porsgrunninnbygger støtter Odd vet jeg ikke, men det er nok klart at Odd har et videre nedslagsfelt enn Sparta Sarp.

Enig mht utbygging av Sarpsborg stadion. Det bør skje i to trinn. Bygger man med ett et stadion med plass til 11-12000, vil det nok bli mange ledige seter på Adeccoligakampene. 7-8000 i tilskuerkapasitet vil være tilstrekkelig og et slikt anlegg vil bidra sterkt til å løfte klubben mot toppen i divisjonen. Ved et evt opprykk, kan man kanskje tenke på en utvidelse til 11-12000 plasser.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 22.04.2007 16:56 
Avlogget

Cantona har et fint poeng angående stadionkapasitet, tilskuertall og andre jevnstore byer til Sarpsborg andre steder i landet. Vi burde ha flere tilskuere enn vi har her i Sarp, potensialet er helt klart til stede.

Når det gjelder vår posisjon i fylket. OK, greit at FFK er størst, men vi bør være mye større enn f.eks Moss. Moss' naturlige rekrutteringsområde er jo egentlig bare Moss/Rygge/Vestby, mens Sparta har Sarpsborg, Rakkestad, Mysen, Eidsberg, Askim, Våler, Skiptvedt, Trøgstad, Halden osv. Greit nok at flere av disse stedene ikke er av de mest folkerike områdene, men det er jo faktisk større og flere mennesker bor her enn i Moss' naturlige område.

Topp

Innleggets emne: Bevare dagens hovedtribune?
InnleggSkrevet: 23.04.2007 20:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Cantona skrev:
Er klar over at Odd og FKSS har ulike posisjoner i sine respektive regioner. (...) Om den jevne Porsgrunninnbygger støtter Odd vet jeg ikke, men det er nok klart at Odd har et videre nedslagsfelt enn Sparta Sarp. Enig mht utbygging av Sarpsborg stadion. Det bør skje i to trinn. Bygger man med ett et stadion med plass til 11-12000, vil det nok bli mange ledige seter på Adeccoligakampene. 7-8000 i tilskuerkapasitet vil være tilstrekkelig og et slikt anlegg vil bidra sterkt til å løfte klubben mot toppen i divisjonen. Ved et evt opprykk, kan man kanskje tenke på en utvidelse til 11-12000 plasser.

En liten sammenlikning av de to regionene:

Grenland (100.000 innbyggere)
Nr 1 klubben Odd bygger stadion med kapasitet på 13.000
Nr 2 klubben Pors bygger stadion med kapasitet på 5.500

Nedre Glomma (125.000 innbyggere)
Nr 1 klubben FFK har bygd stadion med kapasitet på 12.500
Nr 2 klubben Sparta bygger ?

Etter alle solemerker bør Spartas nye stadion ha en kapasitet på mellom 3.000 og 8.000. Men er det om å gjøre å bygge en stadion med masse tomme seter? Lær av Ålesund. De hadde aldri hatt det trøkket i byen hvis de bygde Color Line Stadion med 15.000 seter i stedet for 10.000. Da hadde det blitt dårlig folkesnakk om glisne tribuner med en gang. Det er MYE bedre å bygge for lite for å skape rift om sesongkort, enn å bygge for stort og få stempel som "luftslott" i planleggingsfasen og deretter negativt folkesnakk når det overdrevne anlegget er et faktum.

Hvis vi skal beholde deler av dagens stadion, er dette alternativer:

Kapasitet på 4.000: Bygge en kopi av hovedtribunen på motsatt side. Dagens tribune har plass til 1.200. Med en kopi på motsatt og tilsvarende kortere tribuner bak målene blir totalen rundt 4.000.

Kapasitet på 6.000: Hvis vi snur matta slik at dagens hovedtribune blir bak mål, blir totalkapasiteten 6.000. Ny hovedtribune kan bygges på en lur måte, slik at man senere kan utvide til 8.000 eller 10.000 ved behov. Alternativt kan man tette hjørnene med seter og få et par tusen seter på den måten.

Er det noen her som mener at noe av dette kan være en bra løsning, eller mener folk at den bare 7 år gamle hovedtribunen skal rives?

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 23.04.2007 23:17 
Avlogget

Det er vel kommersiell utnyttelse av arealer som bestemmer størrelsen på antall tilskuere. Ikke noe annet. Det er VIP og andre områder hvor kronene virkelig kommer inn direkte og indirekte. Da kan du ikke ha "små skur".

Dagens sittetribune er ikke en arkitektonisk perle eller vil få særlig grad av utnyttelse i ny stadion. Alt ikke-kommersielt skal jo flyttes til langsiden langs jernbanen (ifølge SA, som garberober, osv) og da må jo uansett dagens sittetribune både bygges på og ombygges totalt. Regnestykket opp mot å gjevne den med jorda er interessant

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 23.04.2007 23:47 
Avlogget

Hvordan ny stadion skal bygges er komplisert. Pengene og det kommersielle vil selvsagt komme til å styre, men jeg er enig med Magnus i at det nesten er for ille hvis en 7 år gammel tribune skal jevnes med jorden.

Det er en ting jeg synes er snodig med den hovedtribunen vi har nå; hvorfor ble den ikke bygd større? Den dekker jo ikke hele langsiden, bare deler av den. Det burde da vært fullt mulig å "hentet" en 7-800 seter på hver side ved å utvide i bredden, og oppnå 2000 sitteplasser der uten å bygge større hverken i høyden eller å utvide på parkeringsplassen bak.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 24.04.2007 09:38 
Avlogget

Ny i byen skrev:
Hvordan ny stadion skal bygges er komplisert. Pengene og det kommersielle vil selvsagt komme til å styre, men jeg er enig med Magnus i at det nesten er for ille hvis en 7 år gammel tribune skal jevnes med jorden.

Det er en ting jeg synes er snodig med den hovedtribunen vi har nå; hvorfor ble den ikke bygd større? Den dekker jo ikke hele langsiden, bare deler av den. Det burde da vært fullt mulig å "hentet" en 7-800 seter på hver side ved å utvide i bredden, og oppnå 2000 sitteplasser der uten å bygge større hverken i høyden eller å utvide på parkeringsplassen bak.

Jeg synes ikke det er for ille å rive den. Den er bygget fullstendig galt på de fleste områder. For liten og helt ufunksjonell. Det merker alle som har beveget seg og kikket der. Det må være viktigere å bygge en helhetlig god arena med moderne løsninger, ikke ha et sentimentalt forhold til en stygg og lite brukelig tribuneseksjon som uansett må utvides og gjøres fullstendig om :wink:

Sånn går det når man velger halvveis og enkle løsninger. De blir som regel et problem eller hinder i fremtiden.

Topp

Innleggets emne: Nytt stadion - viktigst av alt
InnleggSkrevet: 24.04.2007 17:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er interessant å lese om Vikings vekst. Sportslig har det ikke gitt uttelling enda, men det er kun et tidsspørsmål før Viking etablerer seg som fotballstormakt på nivå med Rosenborg. I 2003 hadde Viking 6.700 tilskuere og 30 millioner. I 2006 hadde Viking 14.000 tilskuere og 99 millioner! Samtidig har supporterklubben økt fra 150 til 1300 medlemmer med sesongkort.

Det som har skjedd siden 2003 er først og fremst: Ny stadion. Her er noen av suksessene der:

- 39 VIP-losjer som bedriftene eier og disponerer 365 dager i året til møtelokaler
- Noen vil bare ha losjen kampdagen, da leies disse ut som møterom til timepris
- Stort senter inni stadion for kurs og konferanser
- Egne tilrettelagte familiefelt i alle hjørnene

Da tenker jeg på Sarpsborgs sentrale beliggenhet i en by midt i et næringslivsfylke med 250.000 innbyggere innen 30 minutters kjøring. Dette er mer enn Stavanger folkens! En ny stadion med nær beliggenhet til E6 kan kanskje bli hele Østfold-næringslivets møte- og konferansesenter! Hva med en spektakulær plassering med utsikt mot Glomma tro? Årum? Alvim? Torsbekkdalen med gangstier til Storbyen og Amfi Borg? Hva med om stadion er en del av et samarbeid med Eventyrfabrikken og Badeland rettet mot barnefamilier? Familiekort med fri tilgang til lekeland, badeland og stadion for hele familien året rundt?

Med nytt stadion er mulighetene ubegrenset. For å sette ting litt på spissen: Ny stadion er ti ganger viktigere for toppfotballen i Sarpsborg enn et samarbeid mellom SFK og Sparta.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 24.04.2007 17:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Banen må for all del ikke snus. Jeg vet man har litt å gå på ettersom løpebanene vil bli fjernet, men en langside som strekker seg i retning jernbanen vil medføre at man får et meget lite romslig område å bygge motsatt kortside på. ( Artig nok utgjør jernbanen et problem også for utvidelse av stadionet til mitt engelske favorittlag, United :wink: )

Banen bør ligge der den gjør nå, med visse justeringer:
- den skyves inntil nåværende hovedtribune ettersom løpebanene
forsvinner
- forskyves gjerne også litt i retning av treningsbanen (som muligens skal
fjernes til fordel for leiligheter osv) for å unngå at den ene kortsida
"klines" oppi kunstisbanen

Den eksisterende hovedtribunen bør utvilsomt fjernes. Dette av flere grunner:
- underdimensjonert
- dårlige/ikke-eksisterende VIP-fasiliteter
- taket holdes oppe av metallstolper som til dels er i veien for utsikten til
banen.
- Kioskene er plassert på et podium midt i tribuna der man også entrer
stadionet. Inngangene bør være fra bakkenivå og separat lede ut til de
ulike feltene på tribuna. Kiosker, toaletter o.l bør plasseres under
tribunene.
- Estetiske hensyn. Det er ønskelig at stadionet framstår som en ensartet
helhet.
- Den vil, som nevnt, antakeligvis bli kostbar å utbedre.

Men hva med parkeringskapasiteten i stadionområdet. Er den god nok? Sirkustomta, parkeringsplassen utenfor stadion og veier i nærheten. Kanskje man i framtida kunne benyttet parkeringshuset på Storbyen som jo ligger i gangavstand til stadion?

Synes det blir feil å sammenligne Sparta Sarpsborg med Pors Grenland. For det første er Sarpsborg jevnstor med den største byen i Grenlandsområdet, Skien, ikke Porsgrunn. Dessuten er Sparta Sarp i motsetning til Pors ikke i nærheten av å være en farmerklubb. Investorene i Odd gir også en slant til Pors fordi det er ønskelig med en nr 2-klubb som holder et anstendig nivå. Noe tilsvarende har vel aldri vært aktuelt for Høili og Forsberg ift FKSS :wink: Vi står på egne ben! Rivaliseringa er større i Nedre Glomma enn Grenlandsområdet. Sarpsborg har større fotballtradisjoner enn Porsgrunn. Klubbene i Sarp har 7000 medlemmer, i tillegg har vi de fotballinteresserte som ikke er medlem av noen fotballklubb....Jeg vil påstå at vi har et klart større publikumspotensiale enn Pors. Samtidig vil jeg ikke da ta utgangspunkt i 5500, da jeg tror dette snittet er helt urealistisk for Pors. I fjorårssesongen i TL hadde vel storebror Odd et snitt på rundt 5000.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 24.04.2007 17:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Cantona skrev:
Den eksisterende hovedtribunen bør utvilsomt fjernes. Dette av flere grunner:
- underdimensjonert
- dårlige/ikke-eksisterende VIP-fasiliteter
- taket holdes oppe av metallstolper som til dels er i veien for utsikten til
banen.
- Kioskene er plassert på et podium midt i tribuna der man også entrer
stadionet. Inngangene bør være fra bakkenivå og separat lede ut til de
ulike feltene på tribuna. Kiosker, toaletter o.l bør plasseres under
tribunene.
- Estetiske hensyn. Det er ønskelig at stadionet framstår som en ensartet
helhet.
- Den vil, som nevnt, antakeligvis bli kostbar å utbedre.

Med den lista der er det jo bare å "gratulere" de som vedtok og planla byggingen av dagens hovedtribune. Sannheten er vel at den kom etter et "panikkvedtak" i bakkant av masse negativ landsdekkende PR av Sarpsborg fordi den gamle tribunen råtnet bort og raste da Klanen hoppet. Noe som igjen fikk skje som en konsekvens av manglende vedlikehold og oppussing på 80-tallet. I Sarpsborg går vi visst baklengs inn i framtida med skylapper og nisselue!

Angående Pors så er nok de tross alt den klubben i Norge som er mest sammenliknbar med vår. Eventuelt Moss og Tønsberg. Tallet 5.500 skriver seg fra planene om et nytt stadion Pors skal bygge for pengene de får fra tomtesalg. Budsjettet for nytt anlegg er på 50 millioner. Det høres nøkternt og gjennomførbart ut. Når det i Sarpsborg nevnes tall som 100 millioner og 10.000 i tilskuerkapasitet er det vanvittig. Kanskje et sted mellom nevnte tall og Pors sine tall er riktig?

Link til artikkel om planene til Pors

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 24.04.2007 20:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Spørsmål: Kan du med egne ord beskrive hvor viktig det er med ny arena på Sarpsborg stadion? Både sportslig, kommersielt og for hele byen?

Kai A. Andersen svarte:

Jeg var invitert som gjest på Fredrikstad stadion under åpning av deres Nye Fredrikstad Stadion forrige helg. Det var et folkehav uten like og en fin fotballopplevelse. Som sarping ble jeg misunnelig på hvordan folk i nabobyen utviste felles glede både over nybygget og fotballaget de er så glade i. Vi er ikke veldig langt unna Fredrikstad FK sportslig, men likevel virker en slik arena fjernt her i Sarpsborg.

Jeg har vært inne på det tidligere i spørsmålsrunden. Jeg tror ikke vi klarer å gjenskape en ny fotballkultur i Sarpsborg før vi har en ny stadion. Vi kan ikke sitte å vente på at vi først skal få et tippeligalag og deretter bygge nytt stadion. En ny arena vil være med på å fremskynde fotballutviklingen i Sarpsborg og gjøre byen vår til et bedre sted å bo.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 24.04.2007 21:58 
Avlogget

Mange flotte innlegg om stadionplaner!

Desverre er det ingen av politikerne som får med seg det, jeg tviler iallefall Engsmyr og co er altfor ofte her inne og leser..

Det vi burde gjøre var å skrive milevis med leserinnlegg, eller enda bedre ta det opp med politikerne i bystyre ol. Hvis mange nok sier ifra kan til slutt ikke politikerne gjøre annet en å gå for ny stadion. (Det er iallefall lov å håpe)

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 25.04.2007 09:46 
Avlogget

Meget gode innlegg her nå! Bra!!! Jeg registrerer med overraskelse at også SarpsborgAvisa ved redaktøren er helt uenig i at det vi trenger ny stadion og at det vil være behov for ny stadion i overskuelig tid. Kommentarer overflødig, men det viser hvor viktig det er å spre riktig og god informasjon ettersom det tydeligvis er veldig vanskelig for endel å tilegne seg dette. Det er som Magnus sier; man går baklengs inn i fremtiden med nisseluen godt trukket ned!

Jeg gjentar spørsmålet mitt: når fortsetter "aksjonen" vi har pratet om både her inne og på kampene?

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 25.04.2007 10:42 
Avlogget

tribunist skrev:
Jeg gjentar spørsmålet mitt: når fortsetter "aksjonen" vi har pratet om både her inne og på kampene?

Den kommer veldig kjapt 8) Følg med her på nettsiden og i forumet 8)

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 25.04.2007 10:49 
Avlogget

Fortsetter gnålet om stadion håper jeg Skjelles opprinnelige plan om stadion på Tunejordet ved siden av E6 realiseres som "Plan B". Da med et AS som kjøper så mye areal som mulig i tillegg, oppfører alt som er mulig av næring og utdanning og at det kontraktfestes at alt overskudd i sin helhet skal gå til FKSS og fotballsamarbeid. DA snakker vi om utsikter til evig toppfotball og byutvikling. I dag pløyes årlig milliardoverskudd ut av byen og inn i eiernes kontoer!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 733 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 49  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: