Fossefallet diskusjon

Velkommen til Fossefallet Supporterklubb sitt diskusjonsforum!
Dato/klokkeslett: 20.08.2017 13:43

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 733 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 49  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 13.04.2007 20:49 
Avlogget

Nå skal vi ikke bli helt historieløse, Sarpen. Du har rett i at Fredrikstad har brukt penger som fulle sjømenn, og det måtte de dekke inn ved en vanvittig økning i eiendomsskatten. En periode var det vel nesten bare Sarpsborg av kommunene i Østfold som ikke var svartelistet av fylkesmannen.

Politikerne gjør nok så godt de kan, men det krever enormt av tid å lese seg opp på alle sakene som skal behandles. Da blir det vanskelig, for ikke å si umulig, å konkurrere med en administrasjon som har dette som jobb. Heldigvis så ser det ut til å bli litt større frikjøp av politikere nå.

Men det er rart ingen har utfordret ordfører eller andre sentrale politikere på dette.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 14.04.2007 14:35 
Avlogget

Uansett må det være påkrevd at rådmann og politikere vet hva sakene dreier seg om. NFF har også sagt klart fra slik at det bør være enkelt å forstå. Jeg frykter at det er bare nok et forsøk på å trenere for å se om FKSS rykker ned eller ikke, og at med nedrykk slipper kommunen å foreta seg noe som helst. En merkelig beslutningsvegring, men det hadde ikke overrasket meg.

Jeg har lansert dette før: hvem kan være med å foreslå en aksjon overfor politikerne? Det er jo de som bestemmer, ikke en rådmann. Det ligger jo i stillingsnavnet at personen kun gir råd og ikke bestemmer.

Her MÅ det tydeligvis en aksjon til.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 14.04.2007 19:01 
Avlogget
Brukerens avatar

tribunist skrev:
.......Jeg har lansert dette før: hvem kan være med å foreslå en aksjon overfor politikerne? Det er jo de som bestemmer, ikke en rådmann. Det ligger jo i stillingsnavnet at personen kun gir råd og ikke bestemmer. Her MÅ det tydeligvis en aksjon til.

Joda, aksjon skal vi få til, men den må komme i forbindelse med kommunevalget til høsten. Jeg mener vi må gjøre to ting;

1. Produsere en masse leserinnlegg i SA med spørsmål til de enkelte politikerne som stiller til valg (fra alle partier) og se hva de svarer. Her foreslår jeg at vi lager en tråd som heter "leserinnlegg" (men ikke før på sensommeren) hvor vi alle kan komme med tips på tekst som så en-eller-annen får sendt inn til SA - og så for vi følge med på svarene og gjøre våre egne betraktninger :?

2. Lage en liste over hvilke "politikere" (les: personer på listene) som vi ønsker skal få flest mulig stemmer. Vi må utnytte muligheten med å stryke personer og legge til personer på våre respektive stemmesedler (husk at vi kan føre opp personer fra andre lister på den stemmeseddelen vi skal bruke).

Hvis vi får 20 - 30 % av alle idrettsinteresserte velgere i Sarpsborg til å gjøre dette, vil det helt klart få konsekvenser for sammensetning av bystyret og andre utvalg. Jeg tror en slik aksjon er mulig.

Topp

Innleggets emne: det kan virke som om noen har startet før oss
InnleggSkrevet: 17.04.2007 13:23 
Avlogget
Brukerens avatar

http://www.sa.no/sport/article2718663.ece

Det kan virke som om noen har startet en aksjon før oss på dette punktet, men med motsatt virkning... blir lei meg når jeg leser slikt i SA...

Jeg var forresten på åpningen av Fredrikstad Stadion, så det er sagt, jeg heier ikke på FFK, men var der i jobb sammenheng.

All ære til Fredrikstad når de får til en slik stadion, og et slikt engasjement i byen sin! Noe vi kan drømme lenge om ettersom folk skal være så vanskelige i denne byen, og det bør ikke komme en kommentar på at vi skal dra til fr.stad for å se toppfotball for det holder ikke!!! Jeg vil se toppfotball i sarp! og det på en flott arena!! skal vel ikke være så vanskelig å få til det i denne byen heller, hvis de klarer det i nabobyen! men en annen ting jeg legger merke til er jo selve utviklingen til fr,stad i forhold til sarpsborg sin, og da tenker jeg på antall prosjekter. butikker, kontorer, boliger, generellt utvikling av byen... vi ligger milevis unna fordi vi skal være så vanskelige!!!

stå på gutta!!!

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 17.04.2007 16:09 
Avlogget

Danny: du treffer spikeren på hodet her. Vi skal "se det an" osv. i det uendelige. Da går togene. Se bare på alle etableringene i Fredrikstad mens Tunejordene ligger urørt langs E6. Jeg skjønner at Skjelle og andre smarte, fremsynte personer blir frustrert. Industrien har sklidd ut mellom fingrene (byen VAR jo industrilokomotivet fremfor noen) vi mister teknisk høyskole og BI (dermed også studenter og fremtidens arbeidsfolk og nye arbeidsplasser), mange idrettsutøvere må ut av byen (og her mister vi forbilder og næringslivet som jo toppidrett er)
Det er PÅ HØY TID at Sarpsborg også skrus frem til 2007 og lever/handler deretter.

Hue: jeg er enig, men å vente til høstens valg er altfor sent. Da er vi like langt. De nye kan ikke ta beslutninger før nyttår da likevel. Det MÅ komme nå snart. Så kan vi OGSÅ kjempe for å få idrettsinteresserte personer inn i bystyret.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 17.04.2007 17:15 
Avlogget
Brukerens avatar

tribunist skrev:
... Hue: jeg er enig, men å vente til høstens valg er altfor sent. Da er vi like langt. De nye kan ikke ta beslutninger før nyttår da likevel. Det MÅ komme nå snart. Så kan vi OGSÅ kjempe for å få idrettsinteresserte personer inn i bystyret.

OK, jeg er enig - men det er vanskelig å lære "gamle hunder å sitte" (eller er det hester ??? :? ). Da for vi gjøre to ting - lage leserinnlegg allerede nå, OG når valget kommer. Andre aksjonsformer?

Forøvrig er det ikke første gang vedkommende "brevskriver" (SA i dag) har skrevet slike brev. JK (hans initialer) har tidligere sendt brev med sterke anklager ovenfor blant annet Sparta tidligere. Fordelen med disse brevene er at de er så fulle av faktafeil at det gir "mottakerne" og saken mer sympati enn hva JK sannsynligvis har kunne forutsatt. Det hele er egentlig å le av - selv om den også har en tragisk side - .

Innlegget som det vises til, kan jo kanskje være starten på leserinnlegg fra oss som ønsker en bedra Sarpsborg Stadion?

Topp

Innleggets emne: Sarpsborg anno 2016 ser ut til å bli en tragedie
InnleggSkrevet: 17.04.2007 18:28 
Avlogget
Brukerens avatar

tribunist skrev:
Vi skal "se det an" osv. i det uendelige. Da går togene. Se bare på alle etableringene i Fredrikstad mens Tunejordene ligger urørt langs E6. Det er PÅ HØY TID at Sarpsborg også skrus frem til 2007 og lever/handler deretter.

Dette er en komplisert sak - viktig å ikke slå alle stadion-kritikere over en kam. Noen er mot hele stadion - OK. De er dumme, som ikke skjønner hvor viktig dette er for Sarpsborgs byutvikling.

Men denne "negative aksjonen" som ruller nå, går vel på at stadiontomta bør auksjoneres bort, ikke gis bort. Hvis auksjon frigjør midler til ti idrettshaller, er det jo vanskelig å være uenig i dette?

Forslag:

Kommunen lager et generelt anbud/prospekt hvor det står at tomtekjøper skal bygge skole og stadion, men fritt kan benytte resten av tomta til boliger i en miks av leiligheter og rekkehus. Dette prospektet inneholder da følgende klausuler som må aksepteres hvis man legger inn bud:

- Utbygger skal bygge en ny stadion med minimum 3600 sitteplasser og mulighet for flere byggetrinn senere (synes tall som 8000 er helt fjernt i vår by)
- Utbygger skal bygge ny sentrumsskole som erstatter/supplerer Sandesundsveien + evt. overføring av Brevik-elevene som nå går på Lande
- Utbygger skal anlegge bilvei og sykkelvei under jernbanen fra rundkjøringa ved sirkustomta til rundkjøringa i statsminister Kolstadsvei. Dette vil være en kjempeforbedring av trafikken mellom sentrum og Tunejordet, som i dag går via omveiene Sparta Amfi, Alvim og/eller Landekrysset.

Så får vi se om noen utbyggere er interessert i et slikt gigantisk byutviklingsprosjekt. For å virkelig å tenke stort, så kunne gågata vært forlenget ned til dagens kunstisbane, samtidig som Sarpsborg stasjon ble flyttet fra dagens bortgjemte plassering ved Glengshølen til der stadion ligger i dag. Da hadde St. Mariegate blitt en paradegate uten sidestykke i Norge, med unntak av Karl Johans gate i Oslo!

Karl Johan: Oslo S - Stortinget - Slottet
St. Marie: Sarpsborg S - Storbyen - Nytt kulturhus ved EPA/SA-bygget

OK, det koster noen milliarder, men det handler da også om hvorvidt Sarpsborg skal betraktes som et tragisk høl uten bryggepromenade, eller noe eget og unikt som føles bra å bo i. Er folk klar over hvor elendig rykte Sarpsborg sentrum har i Østfold, og hvor dårlig rykte Sarpsborg by har ellers på Østlandet??? Drammen var der for 10 år sia, men dra til Drammen nå og få sjokk!

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 17.04.2007 21:03 
Avlogget

Hué skrev:
tribunist skrev:
... Hue: jeg er enig, men å vente til høstens valg er altfor sent. Da er vi like langt. De nye kan ikke ta beslutninger før nyttår da likevel. Det MÅ komme nå snart. Så kan vi OGSÅ kjempe for å få idrettsinteresserte personer inn i bystyret.

OK, jeg er enig - men det er vanskelig å lære "gamle hunder å sitte" (eller er det hester ??? :? ). Da for vi gjøre to ting - lage leserinnlegg allerede nå, OG når valget kommer. Andre aksjonsformer?

Forøvrig er det ikke første gang vedkommende "brevskriver" (SA i dag) har skrevet slike brev. JK (hans initialer) har tidligere sendt brev med sterke anklager ovenfor blant annet Sparta tidligere. Fordelen med disse brevene er at de er så fulle av faktafeil at det gir "mottakerne" og saken mer sympati enn hva JK sannsynligvis har kunne forutsatt. Det hele er egentlig å le av - selv om den også har en tragisk side - .

Innlegget som det vises til, kan jo kanskje være starten på leserinnlegg fra oss som ønsker en bedra Sarpsborg Stadion?

Jeg deler synspunktene til fulle. Jeg har foreslått tidligere at denne tråden kan være en yngleplass for gode ideer og at forslag til leserbrev fra offisielt hold gjennom supporterklubben eller private initiativtakere kan komme herfra. Her er det mange kloke hoder som kan dele ideer.

Leserbrev og kontakt opp mot partiene nå snart med hyggelige og vennlige spørsmål om hva de konkret ønsker å gjøre. Så en ny runde når valget nærmer seg.

Hvem den anonyme brevpersonen er aner jeg ikke og det ER jo en tragisk side ved det hele på alle måter. Kanskje kan det tross alt vekke nysgjerrigheten hos folk slik at de vil vite hva som faktisk ER sant (?)

Topp

Innleggets emne: Re: Sarpsborg anno 2016 ser ut til å bli en tragedie
InnleggSkrevet: 17.04.2007 21:14 
Avlogget

Magnus skrev:
tribunist skrev:
Vi skal "se det an" osv. i det uendelige. Da går togene. Se bare på alle etableringene i Fredrikstad mens Tunejordene ligger urørt langs E6. Det er PÅ HØY TID at Sarpsborg også skrus frem til 2007 og lever/handler deretter.

Dette er en komplisert sak - viktig å ikke slå alle stadion-kritikere over en kam. Noen er mot hele stadion - OK. De er dumme, som ikke skjønner hvor viktig dette er for Sarpsborgs byutvikling.

Men denne "negative aksjonen" som ruller nå, går vel på at stadiontomta bør auksjoneres bort, ikke gis bort. Hvis auksjon frigjør midler til ti idrettshaller, er det jo vanskelig å være uenig i dette?

Forslag:

Kommunen lager et generelt anbud/prospekt hvor det står at tomtekjøper skal bygge skole og stadion, men fritt kan benytte resten av tomta til boliger i en miks av leiligheter og rekkehus. Dette prospektet inneholder da følgende klausuler som må aksepteres hvis man legger inn bud:

- Utbygger skal bygge en ny stadion med minimum 3600 sitteplasser og mulighet for flere byggetrinn senere (synes tall som 8000 er helt fjernt i vår by)
- Utbygger skal bygge ny sentrumsskole som erstatter/supplerer Sandesundsveien + evt. overføring av Brevik-elevene som nå går på Lande
- Utbygger skal anlegge bilvei og sykkelvei under jernbanen fra rundkjøringa ved sirkustomta til rundkjøringa i statsminister Kolstadsvei. Dette vil være en kjempeforbedring av trafikken mellom sentrum og Tunejordet, som i dag går via omveiene Sparta Amfi, Alvim og/eller Landekrysset.

Så får vi se om noen utbyggere er interessert i et slikt gigantisk byutviklingsprosjekt. For å virkelig å tenke stort, så kunne gågata vært forlenget ned til dagens kunstisbane, samtidig som Sarpsborg stasjon ble flyttet fra dagens bortgjemte plassering ved Glengshølen til der stadion ligger i dag. Da hadde St. Mariegate blitt en paradegate uten sidestykke i Norge, med unntak av Karl Johans gate i Oslo!

Karl Johan: Oslo S - Stortinget - Slottet
St. Marie: Sarpsborg S - Storbyen - Nytt kulturhus ved EPA/SA-bygget

OK, det koster noen milliarder, men det handler da også om hvorvidt Sarpsborg skal betraktes som et tragisk høl uten bryggepromenade, eller noe eget og unikt som føles bra å bo i. Er folk klar over hvor elendig rykte Sarpsborg sentrum har i Østfold, og hvor dårlig rykte Sarpsborg by har ellers på Østlandet??? Drammen var der for 10 år sia, men dra til Drammen nå og få sjokk!

Jeg får lyst til å gi deg en klem, Magnus :wink:
Tanken om en stor gate fra EPA/SA til stadion har slått meg, senest ved første seriekamp da vi gikk til stadion, men i frykt for å bli medisinert med Dispril ved å si det høyt så har jeg latt det være. Tanken er rett og slett fantastisk interessant! :D

La meg også legge til min idé om ny moderne ishockeyarena på sirkustomta 8)

Jeg vet ikke nok om forslagene dine til å si det ene eller andre, tankene er fine og kommunen tenker nok sikkert i samme baner. For alt jeg vet kan det være en del av forutsetningene allerede. Det eneste jeg er usikker på er antall plasser på stadion. 12000 er nevnt av Skjelle i tegningene. Det er kanskje mye. Drøyt 3000 (ditt forslag) synes jeg høres veldig lite ut når vi vet hvor mye tilskuertallet flakser i været bare med ny stadion fra alle andre steder. 6-8000 med utvidelse til 12000 kan kanskje være greit? Når vi forutsetter investormidler i klubb og arena, markedet for klubbens del, publikumsinntekter så bør det være i toppen av denne divisjonen og rundt 30-35 mill. Da snakker vi topplag og det vil lokke sarpinger mer enn dagens bunnkamp for knapper og glansbilder. skal det bygges for fremtiden må det bygges skikkelig uten at man samtidig tar helt av og går for 15000 (for å sette det helt på spissen). En arena som dette skal vel også brukes til andre arrangementer som kan trekke mange tilskuere. Toppkonserter må kunne romme mange flere enn nesten 4000. Det skal bli spennende å se hvor mange FFK får på sin konsert med AHA.

Hvor dårlig rykte en by har kan kun bøtes på ved å utvikle den. Drammen har nå blitt en nydelig by. Vi skal heller ikke lenger tilbake enn da Leeds var her og de fullroste byen for at den var vakker, ren og koselig. Det er øynene som ser :wink: "Evig eies kun et dårlig rykte" er det også noe som heter. Toppfotball gir en ekstrem reklame som ingenting annet av kommunale brosjyrer og turistkontorstand kan oppnå. Gudene vet hva markedsverdien av stadionåpningen i Fredrikstad var verdt i spalteplass og tv-tid!

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 17.04.2007 21:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Kanskje er 3600 for lavt. Men alt over 9000 må være for høyt når langt større byer i Tippeligaen bygger nye anlegg på 12000. Men man blir jo litt motløs når serieåpning trekker 1000 og lokalderby mot Moss under 2000. Da virker ikke 3600 fryktelig lite - men fryktelig mye!!

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 17.04.2007 22:03 
Avlogget

Ideene her er helt nydelige! Hvorfor er dere ikke i politikken! :wink: :D
Paradegate fra SA til stadion - da snakker vi byutvikling som virkelig monner og betyr noe! Genialt forslag!

Publikumstall er vanskelige å spå. Fra +/- 1000 i seriekamper, til 2500 i opprykkskamp i møkkavær til 3500 i cupkamp da klubben var i 3. divisjon. Det er umulig å spå. Det er i hvert fall et flytende potensial som er helt uforløst og som ligger og vaker av mange forskjellige årsaker. Få seire på hjemmebane, bunnkamp er mindre tiltrekkende enn toppkamp, gammel, råtten betong i all slags vær kontra prima anlegg osv. Dagens tilskuertall er altfor lavt av mange årsaker og med "det nye" på plass, som andre også nevner, så bør vi nok et godt stykke opp på tusentallet. Målet for (nær) fremtid(en) er vel noe helt annet enn bunnkamp i nestøverste divisjon og da kommer også mye mer folk.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 18.04.2007 10:51 
Avlogget

Forslag til spørsmål til de politiske partiene. Stryk gjerne og kom med nye forslag

Har dere noen klare holdninger til arbeidet for å få en ny, moderne fotballarena på Sarpsborg stadion?

Hva er deres holdninger til næringsarealer som en del av stadion?

Hva er deres holdninger til boliger som en del av byggefinansieringen?

Har dere noen som jobber dedikert med saken om ny stadion?

Kan dere forklare fra deres ståsted hvorfor denne saken tar såpass lang tid?

Fotball er ikke lenger bare fotball på toppnivå. Det er i høyeste grad næringsliv. Landet over åpner nå nye arenaer som øker inntektene og interessen kraftig og dermed legges også næringsgrunnlaget til rette for klubbene og flere andre næringer i arenabyggene. Utviklingen går nå i retningen av at de klubbene som ikke har denne mulighet blir stadig mer, og raskt, akterutseilt. Hva er deres tanker om å legge til rette for denne næringen i Sarpsborg?

Hva synes dere om ideen med å utvide St. Marie til byens paradegate med stadion og mulig ny jernbanestasjon i den ene enden, gågata med torget, og nytt kulturhus i den andre enden?

Hva er deres tanker om at kulturutøvere i Sarpsborg reiser til Fredrikstad og nytt kulturhus, og fotballinteresserte sarpinger strømmer til ny stadion i Fredrikstad?

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 18.04.2007 18:49 
Avlogget
Brukerens avatar

1928 skrev:
Forslag til spørsmål til de politiske partiene. Stryk gjerne og kom med nye forslag

Hva om denne spørrerunden ble gjort som et politisk panel som satt på gressmatta i pausa på en Sparta-kamp under valgkampen? Ideen er herved servert på et fat til Joar Kristiansen. Hvis 15 minutter er for kort kunne det vært gjort før eller etter kamp, eventuelt kunne ett parti blitt utspurt hver gang.

Spørsmålene var glimrende og fremtvinger konkrete svar. Noen kunne kanskje vært spisset enda mer, for eksempel:

Hva ønsker ditt parti i Stadion-området? Tommel opp og tommel ned til henholdsvis stadion, skole, Valaskjold gård, rekkehus, leilighetsblokker, næringsarealer, forlenget paradegate, ny jernbanestasjon og ny Tunejordet-vei. (Det er vel umulig å få plass til alt dette, så her tvinger vi politikerne til å prioritere, ikke svare uforpliktende svada eller "ja til alt".)

Hvordan bør tomtesaken håndteres? Åpent anbud/arkitektkonkuranse i et byutviklingsperspektiv eller lukket prosess med forutbestemte aktører og manglende oppnåelse av markedspris? Er ditt parti enig i en beskrivelse av at nåværende prosess er for lukket og forutbestemt?

Fotball og tilhørende stadionnæring er en vekstbransje. Bør ikke Sarpsborgs fremtidige fotballstadion ligge synlig fra E6 med sine 9 millioner biler i året, og dermed utnytte vårt største konkurransefortrinn? Eventuelt, hvorfor ikke?

Er Sarpsborgs politikere tilfreds med en utvikling i Nedre Glomma hvor Fredrikstad blir enerådende innenfor kunnskapsbaserte næringer, kultur- og idrettsopplevelser, mens Sarpsborg i hovedsak blir en "åtte-til-fire"-by med mange arbeidsplasser innen helsevesen og offentlig sektor? Er det fordeler med en slik "ansvarsdeling" i regionen? Hvis ikke, hvilke tiltak har ditt parti for å motvirke denne utviklingen?

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 19.04.2007 14:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Magnus skrev:
Kanskje er 3600 for lavt. Men alt over 9000 må være for høyt når langt større byer i Tippeligaen bygger nye anlegg på 12000. Men man blir jo litt motløs når serieåpning trekker 1000 og lokalderby mot Moss under 2000. Da virker ikke 3600 fryktelig lite - men fryktelig mye!!

Skien og Sarpsborg er jevnstore byer. Odd Grenland bygger stadion med kapasitet på 13000.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: 19.04.2007 21:40 
Avlogget

Meget bra tiltak og akkurat hva jeg etterlyste. Mange ordføreremner her på forumet :wink: Partiene kan nok ikke få for mange spørsmål dersom de skal ha mulighet til å svare før neste landsmøte :lol: , så da føyer ikke jeg til spørsmål ettersom mine er helt relevante til deres.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 733 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 49  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: